Här kommer andra och sista delen i projektet med att sy en 1700-talsklänning till Livrustkammarens Historiska Dansbal! 
 
 
 När alla underkläder var mer eller mindre färdiga var det dags att börja med själva klänningen. Min syster skulle sy, så vi började med att ta alla mått och göra en enkel prototyp av slit-och-släng-tyg. Sen var det dags att sätta igång med the real deal!
 
 
 Syrran skickade bilder på framstegen under tiden hon sydde - här hade hon börjat med framsidan av själva livstycket. Här syns förresten de nya höftkuddarna som jag sydde av linnetyg med stoppning från IKEA-kuddar :-) 
 
 
De olika delarna nålades ihop för att få ett hum om hur de skulle sys ihop. Här syns även det röda sidentyget som skulle bli underkjolen. Tycker verkligen de två färgerna på tygerna kompletterar varandra så otroligt väl!
 
 
Här började man se framför sig hur slutresultatet skulle bli, och gissa om man var taggad på balen? Blev riktigt bra silhuett med höftkuddarna under tyget, jag ville ha en ganska bred variant, utan att bli fööör mycket Sofia Magdalena
 
 
Baksidan med ärmarna fastsydda. Älskar verkligen det där tyget, så fint "glow" utan att bli för glansigt. 
 
 
Livstycket och kjolen syddes ihop, så det blev en robe a l'anglaise ("den engelska rocken"). Nu var det underkjolen kvar, spets vid ärmarna och lite småfix kvar.
 
 
Vi gjorde en sista koll då jag tog på mig klänningen så vi kunde se om allt satt bra. Om jag var nöjd? Svar JA 😍 Det enda som behövdes justeras var hyskorna framtill som stängde livstycket.
 
 
Klänningen färdig, med tillhörande underkjol och spets vid ärmsluten. Blev så imponerad över att syrran lyckats så bra! Balen var några dagar bort och jag skulle själv fixa det allra sista, nämligen rosetter som jag skulle fästa framtill på klänningen, samt en i håret. Sydde även en liten väska av det gröna tyget som jag kunde fästa med ett snöre runt korsetten under själva klänningen. Sen var det dags för bal! 
 
I kommande inlägg ska jag visa bilderna från balen! Det blev inte jättemånga då det var fotoförbud förutom vid middagen och utanför danssalen. Men några foton blev det, där man kan se hur slutresultatet blev med klänning, hår och smink 😀
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress