Jag har precis lyssnat klart på en bok om Stockholms Blodbad. Jag satt under nyårshelgen och hade precis lyssnat klart på den sjunde och sista Harry Potter-boken, och kände att det var dags för något historiskt. Älskar Storytel för det är så lätt att hitta nya bra boksläpp och man kan leta efter kategori och taggar. Jag hittade en bok av Ulf Sundberg om Stockholms Blodbad och kände att det var precis vad jag letat efter. En tre timmars uppläsning av min absoluta favorituppläsare, Torsten Wahlund (som dessutom läste in min favoritbok Livläkarens Besök). 
 
Det är visserligen inte första gången jag läser om Stockholms Blodbad som skeende, men det är en sån där händelse som man lätt glömmer detaljerna kring. Händelsen suddas ut i kanterna och kvar blir bara de generella kunskaperna. Därför älskade jag att lyssna på den här boken. Man får grunderna och detaljerna och den är skriven på ett berättande sätt så att man lätt kommer in i historien. Jag vet inte varför just Stockholms Blodbad fascinerar mig så mycket, det har alltid intresserat mig och varje gång jag går runt på Stortorget i Gamla Stan försöker jag leva mig in i hur det kan ha varit att stå där i november 1520. Kanske ligger fascinationen i att det känns så långt bort från de turist-täta gränderna idag, att vi lever i ett Sverige som haft fred i över 200 år och där vi inte sett något liknande blodbadet sen det faktiskt skedde. Hela händelsen känns väldigt Game of Thrones-kompatibelt, fast detta är ett sånt tillfälle då verkligheten överträffar dikten. Att stridigheter kring den svenska kronan slutar med att Kristian II, kallad Kristian Tyrann, utropas som kung över Sverige och bjuder in till en stor fest. Alla tidigare opositionella och den svenska adeln bjuds in till vad de tror ska bli en fredlig tillställning där man lägger alla konflikter bakom sig, men istället slutar allt med att de låses in och blir förklarade förrädare och skickade till Stortorget för avrättning. Det blev ett blodbad utan dess like i Sverige, och det ledde till ännu mer konflikter och ett öppet sår i hundratals år efter det.
 
Boken går in i alla händelser och detaljer som är värda att veta, det här känns som en bok jag kommer återvända till när jag vill fräscha upp mitt minne. Kan rekommendera!
 
 
 
 
Stortoget i Gamla Stan. På den plats där brunnen står idag sägs det att avrättningsplatsen stod under blodbadet
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress