Är mitt uppe i att tentaplugga inför kommande konsthistorie-prov, vi har hållt på med konsten från Sumererna till Gotiken så det är en hel del minst sagt -men otroligt kul! Ser oerhört mycket fram emot nästa delkurs som kommer handla om renässansen fram till 1800-talet, är ju min favoritperiod i historien.
 
Men! Det var inte det jag skulle prata om, utan jag satt för nån vecka sen och plockade fram mitt mynt som jag fick i present för några år sen. Myntet är från år 1708 och har Karl XII's monogram, två korsade C'n och hans motto "Dominus protector meus" (Gud min beskyddare). På ena sidan syns de tre kronorna och initialerna "5 Ö S M" vilket jag tror betyder att myntets värde är 5 öre silvermynt. 
 
År 1708 befann sig Karl XII på det ryska fälttåget, freden i Altranstädt hade slutits två år tidigare och den sista fienden som ännu inte besegrats var Ryssland. Danmark och Polen hade besegrats av svenskarna och Karl XII bestämde sig nu, med vinden i seglet efter flera stora segrar, att marchera mot Moskva. Den 14e juli 1708 utspelade sig slaget i Holowczyn vid floden Dnepr, som var Karl XII's favoritseger enligt honom själv. Svenskarna var som så ofta i numerärt underläge men lyckades tvinga ryssarna i reträtt, och fälttåget fortsatte med sikte mot Moskva. Dock vet vi ju att det hela skulle sluta mycket olyckligt med nederlaget vid Poltava och katastrofen vid Perevolotjna där Lewenhaupt som högre befäl kapitulerade inför ryssarna. 
 
Det är någonting speciellt att kunna hålla en bit av historien i sin hand, som med mitt mynt från 1708. Att tänka sig alla de människor som genom historien hållt i samma mynt, man börjar snabbt fundera på vilka de var och vilka platser myntet färdats till och från under loppet av trehundra år. 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress