Något som jag älskar är att lyssna på ljudböcker. Jag lyssnar nog på 1-3 böcker i veckan, och jag skulle säga att 99% är historiska romaner. Jag har lite svårt för böcker som utspelar sig i nutid, eftersom jag ju lever i nutiden och har nog av den till vardags. Någon som känner igen sig!? När jag läser vill jag försvinna in i en annan värld och tid. Man kan gå runt hemma och skrota, till och med tråkiga saker som att städa, gå och handla eller sitta på tunnelbanan blir lite roligare för att man samtidigt kan lyssna på en bra ljudbok. Jag tänkte att jag skulle tipsa om några romaner jag lyssnat på den senaste tiden. Alla finns på Storytel. 
 
 
 
 
Djävulen hjälpte mig 
av Caroline Eriksson
 
 
 
Djävulen hjälpte mig handlar om ett av svensk historias mest uppmärksammade mord - Yngsjömordet, där en ung kvinna, Hanna, gifter sig med bondsonen Per i slutet av 1800-talet. Hon flyttar in på gården, men Pers mor Anna bor tillsammans med dem och det skär sig snabbt mellan dem. Under bokens gång får man följa Hannas vistelse på gården och upptrappningen till det som skulle bli Yngsjömordet och den sista avrättningen av en kvinna i Sverige. Det här var en sån bok som jag inte ville skulle ta slut, där både själva historien och berättandet klaffade och gjorde att jag inte kunde slita mig. 
 
 
 
 
På Årstafruns Tid
av Märta Helena Reenstierna (dagböcker) & Lars Widding
 
 
 
Den här boken har jag lyssnat på två gånger, med något års mellanrum. Den innehåller dagboksanteckningar gjorda av den s.k. Årstafrun från slutet av 1700-talet till mitten av 1800-talet. Med Lars Widdings berättande kring dagboksanteckningarna får vi följa med i beskrivningar av hur livet kunde se ut för en Herrgårdsfru på den tiden. Vardagliga berättelser som man annars missar i historieskrivningen får ta plats, samtidigt som man genom Märtas penna kan läsa om större händelser som skedde i Sverige. Det jag gillar mest med boken är just att man får mikroperspektivet, t.ex. kan man läsa om den alkoholiserade pigan Katarina, sonens uppror mot föräldrarnas förväntningar, fågeln som dog och prästen som skrev en minnesanteckning över djuret och flera andra små inblickar i vardagen. När man mest fått lära sig om stora politiska skeenden genom historien är det uppfriskande och intressant att se hur livet var mest.
 
 
 
 
Livläkarens Besök
av P O Enquist
 
 
 
En av mina absoluta favoritböcker. Jag har nog läst den kanske 3-4 gånger hittils och det lär bli fler gånger. Jag älskar språket, stilen, uppläsaren och såklart själva historien. Boken handlar om Caroline Mathilde som blev gift med den danske kungen Kristian under andra hälften av 1700-talet. Hon kom från England och möttes av ett danskt hov som inte var vad hon tänkt sig, med en kung som var psykiskt sjuk och plågad. Danmark har ännu inte nåtts av upplysningen, förrän den tyske läkaren Struensee blir utnämnd till kungens personlige Livläkare. Struensee får starkt inflytande över kungen och tar med sig upplysningsidealen till Danmark, vilka han lyckas genomföra till stor del och blir landets egentliga monark i det att han genomdriver lagar och stora förändringar. Samtidigt som detta sker inleder Struensee och Caroline Mathilde ett förhållande, vilket slutar i katastrof. En sann historia som även blivit film, A Royal Affair, som är riktigt bra den med! 
 
 
 
 
Tipsa mig gärna om historiska romaner jag borde läsa!
 
 
 
 
 
 
 Lady Katherine
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress