Anne Boleyn halshuggs i Tower of London
19 Maj 1536
 
 
 
 
Idag uppmärksammas Anne Boleyn, Henry VIII's andra fru och Englands drottning. Hon blev på denna dag år 1536 avrättad i Tower of London för högförräderi. Anklagerserna mot henne var att hon varit otrogen mot kungen med ett antal män, däribland hennes bror och en av hovmusikerna. Hon anklagades för att ha önskat Kungens död och för att ha använt sig av häxkonster för att lura honom att gifta sig med henne. Dessa var de officiella orsakerna, men Anne hade under åren inte gett Henry någon son och han började tröttna. Och med tanke på att Henry bara nån dag efter Annes avrättning gifte sig med hennes hovdam Jane Seymour gör att man kan misstänka att han helt enkelt behövde en anledning att snabbt göra sig av med Anne. 
 
På morgonen den 19e Maj 1536 kom Anne ut från drottningvåningen inne i Towern och gick mot schavotten där åskådarna väntade på att säga farväl. Hon klev upp och sa sina sista ord.
 
 
"Goda kristna människor, jag har kommit hit för att dö, i enlighet med lagen, enligt lagen är jag dömd till döden, och därför säger jag inte emot det. Jag har inte kommit för att anklaga någon, eller att tala om varför jag anklagats och dömts att dö, men jag ber Gud att bevara konungen och ge honom en lång regeringstid över er, för en mer vänlig eller barmhärtig furste har det aldrig funnits: mot mig har han alltid varit en god, vänlig och suverän herre.
 
Om någon skulle vilja blanda sig i detta ärende, så önskar jag att de ska döma för det bästa. Och nu lämnar jag världen och er och jag önskar av hela mitt hjärta att ni ber för mig. Må Herren vara mig nådig, jag överlämnar min själ till Gud."
 
 
Därefter togs hennes huvudbonad och halsband av och en ögonbindel täcktes för hennes ögon. Henry hade som en sista akt av nåd beställt en avrättare från Frankrike, ett proffs. Istället för att avrättas med yxa som var praxis blev Anne avrättad med svärd. Det var inte helt ovanligt att yxbödlar var fulla och högg snett så att personen inte dog med en gång, vilket Henry ville skona Anne från. De sista sekunderna stod Anne på knä, upprepandes orden "Till Jesus Kristus överlämnar jag min själ; Herre Jesus ta emot min själ" innan bödeln sade något till henne för att få henne att vrida på huvudet så att han fick perfekt vinkel för hugget. På ett ögonblick skiljdes hennes huvud från kroppen och Anne Boleyns dagar var över. 
 
 
 
 
 
 
 
 Lady Katherine
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress