Här kommer ett lästips från mig! En av mina favoritförfattare är Peter Englund. Inte bara för att han skriver om historia, utan också för att jag tycker han lyckas förmedla känslor, atmosfärer och skeenden på ett levande och personligt sätt som få andra. Han bemästrar den svåra konsten att ta en händelse och få den att bli levande i skrift. Hans språk blandar djupa fimejslade uttryck med lätta, nästan putslustiga vardagsord och slang. Det är just det som gör att man blir fast i hans texter, att det aldrig blir monotont, knastertorrt eller för den delen lättsmält. Det är en perfekt blandning. Han har humor, men kan också skildra svåra händelser och lyfta fram människor ur historien så att de vaknar till liv för en stund. 
 
 
Nog med lovord om Peter Englund nu, det jag ville komma till var hans essäsamling! Han har en hemsida där han samlat några av de essäer han skrivit genom åren. Han blandar ämnen högt och lågt, vitt och brett. När jag hittade den här samlingen för några år sen en sommar minns jag att jag nog läste alla under en dag! Lite kul dessutom att jag i samma sväng läste hans bok om Poltava och när jag en dag i Uppsala skulle korsa gatan vid stationen vände upp blicken och såg... Peter Englund! Stående på andra sidan vägen. Ibland råkar man ut för sammanträffanden!
 
 
 
Läs hans essäer HÄR
 
 
 
  Lady Katherine
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress