Jag befinner mig just nu på en liten visit i Skåne-området för att kolla på slott och njuta av ledigheten. Vi har hittils besökt Christinehofs Slott, Ales Stenar, Glimmingehus och Ystad. När vi kom till Ystad tänkte jag inte så mycket på dess historia utan lågt blodsocker gjorde att vi mest gick runt och letade efter någonstans att äta. Vi gick från MAX in till Subway (som jag märkte hade ett äldre utseende än övriga hus omkring) och kikade in på diverse ställen kring torget. Till slut hittade vi en mysig gård där det serverades mat. När jag fått näring och kunde tänka på annat vandrade mina tankar (som så ofta) in på Historia. Jag tänkte att Ystad var mig väldigt bekant på nåt vis. Av nån anledning tänkte jag på Karl XII. Efter ett tag kom jag på det - Karl XII spenderade en tid mellan 1715-1716 i Ystad! 
 
 
Han kom till Svensk mark i December 1715 efter sin tid utomlands i bland annat Bender, där han spenderat fem olycksamma år. När han landstigit vid Stavstensudde tog han en skruttig hyrehäst till Ystad där han fick kvartera hos Borgmästaren på Stora Östergatan. Jag kollade således upp vart denna gård hade legat, och det visade sig vara vid det hus som nu innehyser Subway. Samma hus jag uppmärksammat såg annrolunda ut mot sin omgivning. Huset heter Birgittakapellet och låg i hörnet av Borgmästargården där Karl XII bodde. Själva huset är numera rivet tråkigt nog, men att ha snubblat över det ställe där han traskat runt för exakt 300 år sen var häftigt! Ibland råkar man hamna på platser man känner igen, utan att själv veta om att man känner igen dem förrän efteråt...
 
 
Karl XII befann sig i Ystad för att planera det Norska fälttåget, som vi i efterhand vet skulle innebära hans död.
 
 
 
 
 
 
Här ser man Birgittakapellet till höger, samt det hus där Karl XII bodde. 
 
 
 
 
 
 
 
 Lady Katherine
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress