Ofta funderar jag kring olika ords ursprung. Ibland kan man ju dra paraleller till andra språk, t.ex. ordet "garderob" kommer från franskans garde (hålla/vakta) och robe (klänning). Alltså var garderoben något man förvarade sina klänningar i. Ordet "fruntimmer" kommer från tyskans frau (fru) och zimmer (rum). Frauenzimmer, eller Fruntimmer, beskrev gemakens förnäma kvinnor under 1700-talet, men har numera kommit att bli lite av ett skällsord, lite som med ordet "Kärring".
 
 
Sedan finns det massvis med ord som knappt används längre. Här är ett axplock:
  • Kanalje - skojare
  • Sven - yngling
  • Fabläs - förkärlek/vurm
  • Gutår! - skål!
  • Tankeprål - snilleblixt
  • Målning - spegelbild
  • Hundsfott - kränkande skällsord
  • Lappri - strunt/obetydlighet
 

Jag ska inte gå in på detalj om alla dessa ord, men jag ska snacka lite om det sista ordet i listan - Lappri. Det här är ett ord som jag tror alla Karl XII-fantaster har stött på eftersom det var hans favorituttryck. Ett ord som han kastade ur sig i en massa olika situationer. När folk klagade över saker viftade han bort det med ett Lappri! och kanske på så sätt behöll sitt lugn i svåra tider samtidigt som han nog ville lugna de som klagade och var oroliga. Nu kanske inte man blev så lugn av ett enkelt Lappri! när det var krig och köld och sjukdomar som härjade i det svenska lägret, men det var säkerligen ett sätt för Karl XII att försöka mildra omständigheterna. Detta kan man se tydligt i en berättelse från en man som under Poltava-marschen förfrusit fötterna och blir mött av Karl:
 
 
 
Den här händelsen belyser att Karl XII faktiskt var mån om hur andra mådde. Jag vill hävda att han var en omtänksam person, samtidigt som han var bestämd, ja rentav envis. Vissa kallade honom till och med för halsstarrig (ännu ett ord som inte används idag). Men nu ska jag inte gå mer in på Karl XII - det får bli ett eget inlägg senare, utan nu vill jag uppmana alla att börja anamma gamla ord! Ta tillbaka glömda ord som ni gillar, jag säger t.ex. alltid Gutår! istället för Skål! och försöker använda Lappri så ofta jag kan.
 
Mest för att det är lite kul.
Och för att jag är historienörd.
 
 
 
 
 
 
  Lady Katherine
 
 
 
 
HCOH

Vad mycket du skrivit på så kort tid! Och mkt är intressant, det där referatet som handlar om Karl XII var morbidt men det är också lite tragokomiskt med sådant dödsförakt. Lidandeförakt? Bra jobbat med bloggen måste jag säga, men jag vet inte om jag kan hålla med om att Karl XII genom det där referatet kan sägas bry sig om andra människor. Att han säger "lappri" för det första... Men även detta att hans ord "Det är skada om honom, ty han är så ung." likagärna kan tyda på att han bara ser en soldat halvt förlorad? Utan sympati.

Ser fram emot kommande inlägg!

Svar: Det handlar nog i slutändan om vilken attityd man har gentemot Karl XII, om man anser att han var empatisk eller ej. Vissa, t.ex. Ernst Brunner, skulle nog starkt gå emot mitt påstående om att Karl kände medlidande ;)
Tack förresten! Kul att bloggen uppskattas!
Lady Katherine

J.S.

Säga vad man vill om Karl XII, men det är en jävligt intressant period i historien ialla fall. Gutår!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress