För tre månader sen började jag ett projekt, nämligen att försöka mig på att sy en 1700-talsklänning! Jag har sen jag var liten velat ha en historisk klänning, men det har liksom aldrig blivit av och jag har inte haft tillfälle att bära en heller. Förrän nu! Jag ska på Livrustkammarens Historiska Dansbal nu på lördag den 16e november, så det var ju ett perfekt tillfälle att ta tag i drömprojektet, att skaffa en klänning med allt vad det innebär. Jag ville ha en ganska stilren klänning från 1700-talets första hälft, dvs. inte så mycket krimskrams och för "sött", utan mer elegant. 
 
 
 
 
 
Inspirationsbilder jag använde mig av
 
 
Det första jag behövde göra var att fixa alla underkläder, för utan dem så får man inte till rätt silhuett och känsla, och jag ville försöka vara så historiskt korrekt som jag kunde. Allt blev såklart inte helt korrekt, dels för att jag aldrig har sytt någonting förutom diverse smått på sykunskapen i skolan för en miljon år sen, och dels för att jag inte kunde särskilt mycket om historisk sömnad. Så jag började med att göra research och sen satte jag igång med det mest tidskrävande: korsetten. 
 
Använde ett passande tyg från IKEA för korsetten, och sen var det bara att börja klippa ut bitarna
 
 Bitarna monterade på dockan
 
 Det första som hände var såklart att symaskinen krånglade, så jag fick sy korsetten till 80% för hand tills maskinen funkade igen, så en del av baksidan är maskinsydd, resten för hand
 
 Halva framsidan klar. Jag valde att göra en enklare version utan axelband och "flärpar" nedtill som man brukar - dock la jag till flärparna mot slutet
 
 Plastskenor 12mm bredd runtom hela
 
 För snörningen valde jag att sy fast färdiga öglor, att göra dem för hand var för mycket överkurs för en rookie som jag :-) 
 
Nästan klar, spetsen sparade jag till själva klänningen till slut, och så sydde jag fast rundade flärpar nedtill (har ingen bra bild på det)
 
 
När korsetten var tillräckligt färdig för att kunna användas sydde jag en enkel underklänning av bomullstyg och en "höft/rumpkudde", den valde jag dock bort sen för jag ville ha en annan, lite bredare silhuett.
 
Underklänningen klar och rumpkudden, som jag sydde om helt till två större "kuddar" istället
 
 
 
Nästa steg var att skaffa allt tyg jag ville ha. Efter mycket sökande och research kring vad de kan ha använt sig av på 1700-talet så valde jag siden och taft. Sidentyget hittade jag online på en engelsk sida där de enbart säljer siden, och taftet hittade jag av en slump på en annan engelsk sida. Taftet fick bli det yttre lagret och sidentyget underkjolen.
 
Sidentyg i Bordeaux-färg och taft i en dov grön
 
Dog av det här tyget 😍 Sådär perfekt frasigt och glansigt
 
Tygerna, inklusive linnetyg till foder, och spetsen till ärmarna
 
 
Skorna var nog det allra svåraste att hitta, och ganska snart gav jag upp idén om att hitta historiskt korrekta skor, dels eftersom de jag hittade inte hade min storlek (34-35) och ville jag ha ett par från skomakare låg priserna på ett par tusen. Så jag sparar det till framtiden och valde att försöka hitta ett par som har rätt "stuk" istället, och som går att dansa i. Och voilà! Jag hittade ett par!
 
 
 
Så fina! Ska ha svarta knästumpor till 
 
När alla underkläder var mer eller mindre klara så var det dags att börja sy själva klänningen. Jag kände att jag inte har tillräckligt med skills för den uppgiften, så jag frågade min syster som är en fena på att sy om hon kunde hjälpa mig, och det kunde hon! Så vi satte igång med att ta mått och bestämma hur klänningen skulle se ut, och så gjorde hon justeringar allteftersom. Men allt det kommer i del två inom kort! :-) 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress