I helgen var det dags för 300-årsminnet av slaget vid Stäket. Slaget ägde rum i Augusti 1719, då ryska trupper anlände till Baggenstäket i den Stockholmska skärgården för att tvinga fram fred. Karl XII hade dött i november året innan men Sverige var fortfarande ovilligt att sluta fred med Ryssland. Till sist blev det ändå en fred och kriget tog slut år 1721. 
 
Slaget vid Stäket uppmärksammades i helgen på flera platser, bland annat hölls en uppvisning på Vaxholm i fredags och i Stockholm i lördags. Igår skedde själva slaget med uppvisningar av Svenska Lifcompagniet m.fl. Jag kunde inte ta mig dit men jag gick på uppvisningarna i Stockholm, som började med en parad från Riddarholmen till Armémuseum, följt av en uppvising av svenska, ryska, finska och norska trupper. De sköt musköt och visade upp en "drabbning" mellan trupperna. Därefter passade jag på att gå runt på Armémuseum och prata med några av de som varit med i uppvisningarna.
 
Så otroligt kul att såna här events sker! Att den svenska historien får fortsätta att finnas i våra medvetanden och att det finns såpass många som är intresserade av den här tiden i historien. Jag funderar själv på att gå med i Svenska Lifcompagniet ;-) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Efteråt gick vi till Lasse i Gatan och träffade på ett gäng från Gustafs Skål :)
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress