Jag vill tipsa om en film som ligger på Netflix nu - Dangerous Liasons från 1988. Jag har sett den en gång tidigare men ska se om den nu precis (skriver det här medan jag väntar på att middagen ska bli klar, sen blir det film :)) eftersom den är så bra. Jag brukar faktiskt ofta se om filmer som jag gillar, tröttnar liksom aldrig och vet att jag inte kommer bli besviken. Några filmer som jag har sett massvis med gånger är A Royal Affair, Stolthet & Fördom (1995 och 2005-versionerna), The Libertine, Marie Antoinette och så Amadeus som jag säkert sett 30 gånger. Dangerous Liasons har jag sett i en annan variant ett flertal gånger men då är det den versionen som heter "Valmont" från 1989 med Colin Firth (<3) i huvudrollen. Båda två filmerna bygger på samma roman från 1782, Les liaisons dangereuses av Choderlos de Laclos. Det är som man kan tro en fransk roman, skriven bara några år innan den Franska Revolutionen, dvs under Ancien Régime. 
 
Storyn handlar om den bortskämde men karismatiske adelsmannen Vicomte de Valmont som ingår ett farligt vad med Markisinnan de Merteuil, och vi får följa hur de tar det hela till det extrema. Jag tycker att John Malkovich som spelar Valmont gör en otroligt bra tolkning av rollen som fransk adelsman under slutet av 1700-talet, precis som jag tänker mig att många faktiskt var. Han är belevad, väluppfostrad och charmig, men har en inre tomhet och cynism som skiner igenom och han är så bortskämd och uttråkad att han inte bryr sig om något och därför försöker fylla tomrummet med lyx och korta förbindelser. Han leker med människors känslor för sitt eget nöjes skull, men man märker ändå att han vill vara en annan, bättre person och söker någon mening i sitt liv. 
 
Boken skrevs precis innan revolutionen, och man kan tänka sig att den är en kritik mot adeln och deras sätt att leva. Teman som den personliga äran, högmod, cynism, intrig och kallhet gör att man bättre förstår hur adeln i Frankrike kunde uppfattas av sin samtid. Det är dessutom en sorgsam historia om personer som fötts in i en värld av vissa förväntningar och som söker efter någonting som faktiskt betyder något.  
 
Filmen ligger som sagt på Netflix, kan verkligen rekommendera! 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress