Något som jag alltid älskat är att klä ut mig, gå på maskerader och spela teater. Har ett starkt minne av att jag som liten bestämt skulle ha en Pippi Långstrump-peruk på mig till vardags... Numera har jag skippat Pippi och gått all in med de historiska dräkterna. Jag när en dröm om att en dag äga en autentisk 1700-talsklänning, och en Jane Austen-inspierad Regencyklänning. Har länge funderat på att gå med i något historiskt sällskap så att man får en anledning att ha sådana fina kläder på sig. 
 
Men nu tänkte jag visa några av de utklädnader jag haft genom åren! Det har blivit en del...
 
 
 
Det här är nog min favorit - en karolineruniform som de hade på Historiska Museet i Stockholm (har jag för mig att det var, så länge sedan nu). Något av det mest intressanta i svensk historia enligt mig är Stora Nordiska Kriget så när jag såg att man kunde få prova en uniform var jag inte sen med att göra det!
 
 
 
De här två bilderna kommer från ett slott som jag besökte för något år sen, nu minns jag inte vilket slott det var men älskade att testa den här rocken. Den var otroligt tung men jag kan tänka mig att den värmde bra när slottet blev kallt. Om man kollar på tavlan ovanför soffan ser man att det är samma typ av mantel hon bär.
 
 
Den här klänningen och kronan fanns på Vadstena Kloster, lite lång i ärmarna men icke desto mindre fin!
 
 
 
 
I somras var jag på Skokloster Slott där de hade en utställning om Jane Austen och hennes karaktärer, där man kunde se kläderna som varit med i några av filmatiseringarna av hennes böcker. Stolthet och Fördom är min favoritbok någonsin, och jag har sett serien från 1995 kanske 30 gånger, så det var otroligt kul att se kostymerna de bar. Man fick även prova lite 1800-talskläder... såklart tog jag chansen! Klänningarna fick jag dock ha bak-ochfram eftersom de var lite för stora... men blev sugen på att sy upp en egen klänning i liknande stil, kanske något modernare så man kan ha den till sommaren!
 
 
För en herrans massa år sedan skulle jag på en maskeradfest, och klädde ut mig till en 1700-talsmänniska. Älskade den här utklädnaden, särskilt när jag skred fram i kvällen genom en kyrkogård här i Uppsala mot festen och skrämde upp de som jag mötte :) Det syns inte på bilden men under manteln hade jag en kråsskjorta, korsett och knäbyxor med strumpor. En mix av lite kvinnligt och manligt mode från 1700-talet så inte helt historiskt korrekt, men lika kul var det att klä ut sig för det!
 
 
Den här är kanske inte vad man tänker sig en historisk utklädnad, men tog med den ändå dels för att det var en kul utklädnad och dels för att jag befann mig på The Ten Bells, puben i Whitechapel i London där flera av Jack the Rippers offer drack och umgicks. Det här var på en Halloweenfest och jag var utklädd till Samara från filmen The Ring. 
 
 
 
Bonus: här har jag visserligen inte klätt ut mig, men jag har transformerat mig själv till två historiska personer. Ser ni vilka? 
 
Det har som sagt blivit en hel del utklädnader genom åren, och fler blir det säkert! 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress