Jag tror att alla har en eller flera författare som man ständigt återvänder till. När de släpper nya böcker kan man nästan veta med säkerhet att man kommer gilla det de skrivit. En sån författare för mig är Philippa Gregory. Hon är en av giganterna när det kommer till historiska romaner. Hon har främst riktat in sig på Engelsk medeltids -och renässanshistoria och flera av hennes verk har blivit filmatiserade. 
 
Den första boken jag läste av henne var Den andra Systern Boleyn som senare blev till en Hollywood-film med bland annat Scarlett Johansen och Natalie Portman i huvudrollerna. Men som så ofta är fallet är det svårt för en filmatisering att slå romanen och även om filmen är rafflande så kan en historienörd som mig inte ignorera alla faktafel och ändringar de gjorde ;) Kan dock verkligen tipsa om en TV-dramatisering som gjordes för ett par år sen som heter The White Queen och är baserad på Gregorys romaner om Rosornas Krig i England på slutet av 1400-talet. Jag har dock inte läst böckerna än men älskade miniserien för TV!
 
I det här inlägget tänkte jag tipsa om den bok jag tycker är bäst, nämligen:
 
 
Den andra Systern Boleyn (2005)
 
 
 
 
Boken tar sitt avstamp i det som skulle bli början på slutet av Henry VIII's äktenskap med sin spanska drottning Katherine of Aragon. Hon har efter drygt 20 års äktenskap inte lyckats föda en son som överlevt, och Henry har tappat suget. Han kommer på besök hos familjen Boleyn, en mindre adelsfamilj som har sitt säte på Hever Castle (jag var nyligen där och besökte slottet, kanske att jag ska göra ett inlägg om det senare!) och tack vare en slug familj som vill komma upp sig i världen placerar de dottern Anne under Henrys näsa. Saker går dock snett och efter en incident får Henry istället upp ögonen för den andra systern, Mary. Mary gör ett såpass starkt intryck på kungen att hon skickas till hovet för att ta anställning som hovdam hos drottningen, medan Anne skickas till Frankrike för att uppfostras. 
 
När Anne återvänder har hon förändrats till den grad att Henry blir helt betagen av henne, och de inleder det som skulle komma att innebära Englands brytning med den katolska kyrkan, en långt och svår kamp för frihet och till slut total katastrof. 
 
Boken är en sån bok som man inte kan lägga ned när man väl börjat läsa. Språket flyter på utan att bli komplicerat, men ändå gripande nog att fängsla en från sida ett. Philippa Gregory har en förmåga att få mig att verkligen leva mig in i berättelsen, sånär på att man nästan tror man är en fluga på väggen i 1500-talets hovsalonger. 
 
Nu ska jag börja läsa en annan av hennes böcker, längtar efter att återvända till den världen igen!
 
 
 
 
 
 
 
 Lady Katherine
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress