De flesta har under livet någon eller några slags idoler, personer som inspirerat dem och som kanske hjälpt dem ta sig igenom olika perioder i livet. Tonåren brukar väl vara då de flesta skaffar sig idoler, ofta i form av popmusiker eller skådespelare. Visst, man har ju själv varit där. MEN jag har nog ändå haft ganska ovanliga idoler under mina år... Först ut är....
 
 
 
1. Mozart
 
 
 
 
 
När jag var tonåring hade vi en musiklektion i skolan, och vi skulle kolla på filmen Amadeus. Jag blev helt och hållet fast med en gång. Blev som besatt i Mozart, lärde mig allt om honom och såg filmen om och om igen. Jag har nog till dags datum sett den kanske 20-30 gånger, utan överdrift. Jag skrev uppsatser om honom och en dag satt jag och zappade mellan kanalerna på tv, råkade hamna framför en konstig tysk kanal som visade en film om Mozart. Efter jag hade sett den gick jag in på min dator och försökte hitta den. Den fanns ingenstans! Så på något random forum skrev jag en post och frågade om någon visste vart filmen kunde finnas. Inte trodde jag att någon hade sett den här gamla tyska filmen från 90-talet, men efter ett tag fick jag ett svar från en tjej som också hon letat efter den. Vi började snacka, det visade sig att hon bara var ett år äldre än mig. Vi blev vänner. Några månader senare sågs vi i Wien, där Mozart bodde under en stor del av sitt liv, och just det året (2006) var det Mozart-jubileum så hela staden var fullt av Mozart. Vi var såklart helt överlyckliga. Året efter kom hon till Sverige och hälsade på, och vi har sedan dess hållt kontakten. För en vecka sen kom hon och hälsade på mig igen, efter 10 års vänskap! 
 
Mozart inspirerade mig till att börja spela piano, fick mig intressad av historia på ett djupare plan och jag fick dessutom en vän för livet som jag fortfarande håller kontakten med. Jag blev intresserad av klassisk musik, och musik i allmänhet. Ett intresse som nu är större än nånsin. Man kan lätt säga att Mozart varit en person som förändrat mitt liv. Jag undrar ofta vem jag skulle vara om jag inte "hittat" honom. 
 
 
 
 
Nästa person som inspirerat mig är en svensk person, någon som kan gissa sig till vem det är...? 
 
 
 
 
 
 Lady Katherina
 
Jesper

Nice att hitta vänskap på det sättet och att ni fortfarande har kontakt! Mozart är lätt en av mina favoriter men måste jag välja någon favorit så lutar det mer åt Beethoven. Fast båda är lika viktiga för mig personligen.

Men det är samma sak för mig. Jag blev också ännu mer intresserad av Mozart när jag såg Amadeus. Började lyssna på hans musik runt tonåren och köpte directors cut versionen av filmen inte så långt efter jag började lyssna på hans musik. En av mina favoritscener är när Mozart är döende och komponerar Requiem Mass: Confutatis Maledictis och Salieri skriver ner det han säger och man får höra hur musikstycket byggs upp och varje del var för sig. Hade värsta turen för länge sen när jag hittade vinylversionen av soundtracket för 10 kr i en skivaffär i Stockholm, nästan som ny och helt ospelad. Om du inte har redan sett det så rekommenderar jag Historybuffs som pratar om filmer som är baserade på historia och de pratar om Amadeus https://www.youtube.com/watch?v=_X_iAGFaE80

Svar: Musiken i filmen är så bra! Tycker de har vävt in musiken i historien på ett perfekt sätt!
Lady Katherine

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress