Den andra boken jag hittade på loppisen fann jag därför att jag inte såg någon tydlig titel och var nyfiken på vad det var för nåt jag hittat. Så jag slog upp boken och insåg varför det antagligen inte varit så tydligt. En bok från 40-talet som handlar om "Man och Hustru". Ett ämne som det kanske hyssjades en hel del kring. Det första som slog mig var hur självklart det var på denna tid (för bara drygt 60 år sedan) att det skulle vara just en man och en kvinna i ett förhållande. Inget tal om några andra relationsformer än äktenskap, eller homosexualitet. Det andra som för mig är en stor kontrast till vårt samhälle år 2012 är hur fritt de i den här boken generaliserar kring kvinnligt och manligt (vi gör det i vår tid också, men inte lika tydligt). Man stöter flera gånger på idéer om att "kvinnan bör vara noga med sitt yttre och inte bli slarvig... även om man inte har anledning att frukta att maken ser sig om efter andra kvinnliga vänner" och att "män skiljer mellan verklig kärlek och sexuell tillfredsställelse". Dessa åsikter (och fler som uppkommer hela tiden i de "råd" som författaren anser sig ha rätt att ge till man och hustru - råd som framställs som ren fakta) känns i min mening otroligt förlegade och ojämställda, men på 40-talet var det allmänt accepterade teorier.


Att läsa böcker från förr ger verkligen en insikt i dåtidens idéer och föreställningar, det är något jag kan rekommendera! Just den här boken har fått mig att förstå hur man såg på män och kvinnor och relationer under efterkrigstiden, och jag förstår hur långt vi i Sverige ändå har kommit med jämställdheten på lite mer än 60 år. Jag brukar ofta säga att "det var bättre förr" men just när det gäller jämställdheten så är jag faktiskt glad att jag lever på 2000-talet.

 

 

 

 

  Lady Katherine

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress